Пiдтримати

Фінансування сектору протидії корупції міжнародними організаціями дозволяє нам залучати необхідні для реалізації наших кампаній та проектів кошти.

Дослідження “Проблеми застосування законодавства та корупціогенні фактори у сфері виділення земельних ділянок без земельних торгів” вже доступне на сайті ACREC

Чи замислювались Ви, які існують проблеми застосування законодавства та корупціогенні фактори у сфері виділення земельних ділянок без земельних торгів? 

Експертка Міждисциплінарного науково-освітнього центру протидії корупції НаУКМА та голова громадської організації «Автомайдан Вінниччина» Таїсія Гайда під науковим керівництвом Оксани Нестеренко підготувала дослідження під назвою «Проблеми застосування законодавства та корупціогенні фактори у сфері виділення земельних ділянок без земельних торгів для житловобудівельних та обслуговуючих кооперативів».

Проаналізувавши Земельний кодекс України на предмет обґрунтування необхідності скасування правового інституту безоплатного передання земельних ділянок житлово-будівельних та обслуговуючих кооперативів, експертки дійшли таких цікавих висновків:

– Законодавча колізія між ЗУ «Про кооперацію», Господарським кодексом України, ЗУ «Про місцеве самоврядування» та старим Житловим кодексом УРСР  дає змогу комерційним забудовникам уникати сплати податків та отримувати безкоштовно земельні ділянки в населених пунктах під будівництво багатоквартирних будинків.
– Положення статті 138 Житлового кодексу УРСР про контроль органів влади за ді- яльністю ЖБК закріплюють застарілі повноваження структур місцевого самовряду- вання у сфері створення та контролю за ЖБК.
– Рішення КСУ від 20 грудня 2019 р. у справі No 12-р/2019 щодо визнання частини другої статті 135 ЖК УРСР неконституційною створило ще більшу юридичну невизначеність щодо діяльності ЖБК.
– Широкі дискреційні повноваження ОМС у сфері земельних відносин та невизначені чітко норми щодо розрахунку нормативів надання земельних ділянок ОК чи ЖБК є корупціогенними факторами та створюють можливості для ОМС зловживати службовим становищем для отримання неправомірної вигоди.

“З огляду на результати дослідження, можна з упевненістю рекомендувати законотворцям виключити статтю 41 Земельного кодексу України як таку, що суперечить іншим нормативно-правовим документам, чинній Конституції України та закріплює нерівні умови для суб’єктів господарювання. Це сприятиме усуненню корупційних ризиків і зробить процес надання комунальних земель у користування прозорим” – зауважує Таїсія. Адже проведення земельних торгів не тільки усуне корупційні ризики, а й поповнить місцеві бюджети та сприятиме розвитку добросовісної конкуренції серед забудовників.

Увага! Дослідження доступне до читання та завантажування за посиланням – https://cutt.ly/AkSS2KV 

Дослідження стало можливим в межах Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні. Думки та позиції викладені у цій публікації є позицією автора та не обов’язково відображають позицію Посольства Швеції в Україні, Міжнародного фонду «Відродження» та Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE)